Ako som zabil chuť mojich žiakov učiť sa

V rámci dvojdňového stretnutia učiteľov, ktorí prešli mentoring programom IRPU, sme mali v pláne, vyskúšať si flipped classroom (obrátená výučba), kde ide o to, že učiteľ posiela žiakom v predstihu nejaké materiály (najčastejšie videá). Tieto materiály sa týkajú nového učiva, teda učiva, ktoré sa má preberať na najbližšej hodine. K tým materiálom žiaci dostanú aj konkrétne zadania, vďaka ktorým dokážu cielene a zmysluplne „predžuť“ nové učivo ešte pred tým, než sa mu začnú venovať v škole s učiteľom.

Späť k nášmu školeniu. Doma som vytvoril video, kde moja dcéra Viki predviedla základné pohyby v šerme a tiež niekoľko krytov. Toto video som pozdieľal všetkým účastníkom zhruba týždeň vopred, aby si ho pozreli a splnili niekoľko úloh. Začala hodina, rozhodil som účastníkov do skupín, dal kopu zadaní a nechal ich pracovať. Skúšali pohyby aj kryty o 100 6. Keď som mal pocit, že už je to fajn, zastavil som ich a oznámil: „A teraz ideme šermovať, kto by si chcel vyskúšať zašermovať s reálnym súperom?“ To, čo sa stalo potom, ma totálne prekvapilo. Z tridsiatich ľudí, ktorí sa zúčastnili hodiny, sa prihlásili dvaja. Keď bežne prinesiem na akcie šermiarske oblečenie a hodím ich do stredu miestnosti s otázou, kto si to chce skúsiť, z tridsiatich to skúsi najmenej dvadsať 🙂

Chémia, fyzika, literatúra, matika, dejepis, tie predmety sú plné zázrakov, vzrušenia a dobrodružstiev, ku ktorým by škola mala dieťa priviesť, no ona namiesto toho tlačí na čo najväčší objem faktov a poznatkov, ktoré potom priebežne u žiaka meria, hodnotí a pristihuje ho pri všetkom, čo ešte nevie.

Myslím, že to, čo sa stalo mne pri výučbe šermu, je v našich školách na dennom poriadku. Tak dlho vysvetľujeme, drilujeme teóriu k učivu, hodnotíme a pristihujeme našich žiakov pri chybách a neznalostiach, až v nich celkom zabijeme prirodzenú zvedavosť a chuť spoznávať neuveriteľné zázraky tohto sveta…škoda..

 

Autor: Dávi;D Králik

Share
Tento obsah bol zaradený v Čo na to teta školníčka a označkovaný ako , , , , , , , , , , , , . Zálohujte si trvalý odkaz.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *