Je úlohou výtvarnej výchovy na Slovensku odradiť deti od maľovania?

  • SumoMe

„Ocko, neviem, či pôjdem v pondelok na tréning,“ „Prečo?“ pýtam sa Vikušky so záujmom. „Máme v utorok písomku a sú to strašné blbosti, ktoré sa musím naučiť naspamäť.“ „A z čoho?“ vyzvedám, lebo sa mi moc nepozdáva myšlienka vynechať tréning. „Z výtvarnej,“ zahlásila Viki a ja som na ňu ostal pozerať ako puk. Chvíľu som neveriacky krútil hlavou, myslím, že som tak trochu dúfal, že sa odrazu rozrehoce a zahlási: „Ale som ťa dostala, ocko, xi xi xi,“ no nič také sa nestalo, a tak som len zamyslene poznamenal: „Samozrejme,“ lebo škola u nás doma má pred šermom prednosť.

Keď mi neskôr ukázala, zošit…

Maliarstvo
-delíme:

  • monumentálne
  • komorné (jemne spracované, intímne)
  • úžitkové

Monumentálne

  • patria sem nástenné maľby, mozaiky
  • mozaika vznikáskladaním rôznofarebných, kamenných, keramických alebo sklenených dlaždíc alebo kociek
  • sklomaľba – maľba na skle. Ku sklomaľbe patrí vitráž

Komorné
….blá…blá…blá…potom ešte dve strany ďalšieho členenia tiež teoretické info o technikách…blá, blá, blá…blá, blá, blá…

Naozaj je toto úlohou výtvarnej výchovy? Unudiť trinásťročných pubertiakov na smrť? Odradiť ich od kreslenia a maľovania? Spoľahlivo zabezpečiť, aby sa výtvarná stala jedným z tých nudných, neobľúbených a nechcených predmetov? Ak áno, potom je písomka s množstvom teoretických poznatkov istotne tou najlepšou cestou… lenže…

Lenže, čo ak nie? Čo ak je úlohou výtvarnej výchovy v tomto veku viesť tie decká k estetickému vyžitiu, fantázii, veselosti, farebnosti, citu…

Autor kresby: Viki Králiková

Autor kresby: Viki Králiková

Ak je tomu tak… potom sme svedkami ďalšej zvrátenosti, ktorá funguje v rámci toho obrovského bordelu, honosne zvaného… Slovenské školstvo 🙁

Autor článku: Dávid Králik

Tento obsah bol zaradený v Čo na to teta školníčka a označkovaný ako , , , . Zálohujte si trvalý odkaz.

5 odpovedí na Je úlohou výtvarnej výchovy na Slovensku odradiť deti od maľovania?

  1. ulohou slovenskeho statneho skolstva je povedal:

    unudit kazdeho ziaka z kazdeho predmetu. stale tu existuje a pretrvavaa rakusko uhorsky system tupeho memorovania, kde kazde myslenie, inovacia, kreativita, zlepsenie, logika, vybocenie je potlacane. slovenske statne skolstvo sa stale snazi vychovavat tupych magorov bez nazoru, bez logiky, bez myslenia, bez kreativity. (ne/cudujme sa potom, ako dopadaju volby) cest vynimkach, par ucitelom, ktori to skusaju inak, ale ktori to cele nezachrania. system je mrtvy. a este k tomu ako ceresnicka na torte, na pedagogiku sa takmer nikto nehlasi, preto zoberu kazdeho, takze sa tam hlasia ti uplne najhorsi, to znamena vyhliadky nulove.

    • ano, mate pravdu povedal:

      so vsetkym suhlasim, az na ten zaver…ja stale verim, ze vyhliadky su take, ake ich mame my a kym sa najde aspon jeden ucitel, ktory to bude vidiet inak, stale je tu nadej (A par skvelych ludi stale v skolstve je. Viem to, lebo ich obcas stretavam;)

      pekny vecer

  2. ...a to by ste žasli.... povedal:

    A to by ste žasli, ako sa memoruje na hodinách náboženstva. Ako sa “skúša”, a ako žiaci dostávajú sólové trojky na vysvedčeniach za to, že sú iní. Že chcú odpovede, že nie vo všetkom pritakávajú. (vlastná skúsenosť) .
    Celkovo nesúhlasím, aby sa výchovy známkovali. Je veľký rozdiel v nadaní detí i ich zručnosti, či už umeleckej, alebo fyzickej. Ak ich chceme odradiť, takto je to na najlepšej ceste. Samozrejme, vzdávam veľký hold všetkým skvelým učiteľom, ktorí svoju prácu milujú a robia ju naozaj skvelo. 🙂

  3. Spätné upozornenie: Prečo pani učiteľka nemôže známkovať etiku, ha?!? | ini.sk

  4. prečítajte si povedal:

    Nie je to problém špecifický pre Slovensko. Je to problém inštitucionalizovaného školstva ako takého.

    John Taylor Gatto: Jak veřejné vzdělávání mrzačí naše děti a proč
    “Třicet let jsem učil v některých z nejhorších škol na Manhattanu a v některých z nejlepších, a během této doby jsem se stal expertem v nudě. Nuda byla v mém světě všude, a pokud jste se zeptali dětí, což jsem dělal často, proč se cítí tak znuděné, vždy odpověděly stejně: říkaly, že školní práce je hloupá, že nedává smysl, že už to znají. Říkaly, že chtějí dělat něco reálného, ne jen sedět.”
    http://www.svobodauceni.cz/wp/jak-verejne-vzdelavani-mrzaci-nase-deti-a-proc/

    Pozri tiež John Taylor Gatto: Školní učitel šesti lekcí
    http://www.svobodauceni.cz/wp/skolni-ucitel-sesti-lekci/

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *