Maturant k učiteľom

Vzorec záchranyVyzerá to tak, že po dvadsiatich rokoch ste si všimli, že popri úsporných balíčkoch, reformách štátnej správy, pchaní sa do Bruselu a horlivom pálení slovenských bankoviek ste vy, vraj dospelí Slováci, zabudli na niečo, čo sa v konečnom dôsledku ukazuje ako základný stavebný kameň všetkého ostatného – a tým nie je nič iné ako vzdelanie. Moje vzdelanie, vzdelanie mojich rovesníkov a státisícov mladších.

K tomu úspechu – že ste si to vôbec uvedomili – vám gratulujem. Čo s tým teraz urobíte?

Budem teraz hovoriť priamo ku vám, učitelia.

Žiaľ, od toho pána, čo sa tváril, že vás v tých školských odboroch zastupuje, som toho počul dosť, avšak veľmi málo z toho sa mi páčilo. Hovoril, že všetky problémy na Slovenku sa šmahom ruky vyriešia, ak vám Kažimír s Čaplovičom pridajú 10%, a keď chceli 5%, tak reku, že to je almužna. Teda rovnica na záchranu Slovenska je jednoduchá. Z = 2 * A, kde Z = záchrana a A = almužna. To je veru majstrovský ťah. Nie jednu, ale dve almužny!

Pozrite, každému súdnemu človekovi je jasné, že zarábate drobné a je to riadny humus. Ale naozaj je to ten hlavný problém, ktorý v školstve vidíte? Alebo inak – problémov je toľko, že ten platový je až niekde na treťom – štvrtom mieste. No a to ten váš šéf nepochopil, alebo to pochopil, ale nemyslel si, že je to ten správny Smer.

Ja teda nie som žiadny veľký odborník, no aj mojim študentským očiam je jasné všeličo. A, prepáčte mi to, je mi jasné aj to, že ak je naše gymnázium reprezentatívnou vzorkou, pomerne dosť veľa učiteľov by sa malo prefackať, zbaliť si kufre a ísť na rekvalifikačný kurz. Druhá vec je, že aj dosť veľa žiakov, no tých akosi nikto preč neposiela, akurát nám stále znižujú nároky a potom nad tým nariekajú, aké to my máme ľahké… A toto je práve tá maličká, naoko nepodstatná vec, ktorá je koreňom všetkého. Akosi sa na Slovensku (ale ako tak pozerám do Bruselu, tak nielen u nás) stalo zvykom denno-denne trénovať náročný šport. Ten sa volá PODLIEZANIE LATKY.

Posledná vec: očakávania. Aké majú dnes ľudia od školy očakávania? Čo čakajú od školy rodičia, žiaci…?

Už je to mesiac, čo mám na chlopni saka pripnutú stužku (no dobre, druhú mám na čiapke, no a čo). Táto stužka má symbolizovať, že akokoľvek dopadnú maturity v marci a v máji, boli mi odovzdané viac-menej všetky vedomosti, ktoré ma majú pripraviť na reálny život. Ja, teraz, ako píšem tieto riadky, sa vám celkom otvorene priznávam, že sa vôbec necítim byť pripravený. Viaceré školské zariadenia, ktoré som počas svojich 17 rokov navštevoval (a navštevujem), ma naučili naozaj veľa o polypovcoch, o predminulom čase v angličtine, či o tom, aká pôda prevažuje v Chile a Peru. Naučili ma však pramálo o skutočných hodnotách – o láske, o Bohu, o tom, ako sa správať a prečo sa tak správať. Robia z nás skrinku vedomostí, no neučia nás, čo s nimi máme vykonať. A teraz, keď sa nám to občas snaží niekto naznačiť, sme hluchí a slepí. Tak ako spočiatku Spiderman, ani my si neuvedomujeme to podstatné. „S veľkou silou prichádza veľká zodpovednosť.“

Netreba si nič nahovárať. Gašparovič, Harabin, Fico, Slota… Tí všetci majú ten istý problém, len niektorí viac a niektorí trochu menej. Toto je dôvod, prečo celý Západ prežíva doslova existenčnú krízu. Máme toho naozaj veľa – no nestaráme sa o to, ako to využiť.

Modlím sa k Bohu za to, aby aj vďaka snahe zapálených jednotlivcov moje deti vyrastali v o čosi lepšom svete. Prosím, učitelia, nezabúdajte na to, že je to aj vaše poslanie! Ďakujem.

Autor článku: Dominik Harman

Dominik má 17 rokov a je hrdým študentom gymnázia Varšavská v Žiline, v maturitnom ročníku. Baví ho písať, jesť, spať a rád by zmenil kúsok sveta k lepšiemu (pche, idealista!).

Share
Tento obsah bol zaradený v Young guns a označkovaný ako . Zálohujte si trvalý odkaz.

3 odpovede na Maturant k učiteľom

  1. Skvelé, Dominik povedal:

    tradične ))

  2. Pripájam sa a dopĺňam povedal:

    Ahoj Dominik,
    teší ma, že aj ľudia Tvojej generácie dokážu vidieť veci v reálnom svetle. Napriek tomu, že mám viac rokov ako Ty, a deti v zhruba v Tvojom veku (jedna slečna odmaturovala pred 2 rokmi a druhá bude maturovať tento rok tiež na gymnáziu, ale v inom meste) mám tiež aké-také skúsenosti so súčasným školstvom. Tiež si myslím, že problém súčasného školstva nie sú platy učiteľov. Čiastočný problém môže byť v spoločenskom statuse učiteľa, čo ale nie je vyjadrené sumou eur, ktoré vidí na výplatnej páske, ale skôr jeho odbornými a morálnymi kvalitami – viď stav a vážnosť učiteľov pred sto rokmi na našom území. Tiež sme zažili spolu s našimi deťmi aj pánov a páni učiteľky s veľkým U, ale žiaľ aj mnoho pedagógov, ktorý si toto pomenovanie nezaslúžia ani s obomi očami tuho zažmúrenými. Moje deti majú to šťastie, že obaja ich rodičia sú vysokoškolsky vzdelaní a to ešte z čias, keď existoval len jeden stupeň VŠ, ktorý sa dal dosiahnuť až po 4-5 rokoch štúdia. Preto sme im dokázali napr. vysvetliť stredoškolskú fyziku, matiku, chémiu, dejepis, nemčinu a angličtinu. Zažili sme aj situáciu, kedy sa k riešeniu fyzikálnej olympiády pre 7. ročník ZŠ nedokázali vyjadriť ani všetci matikári a fyzikári na škole a museli počkať na oficiálne výsledky.A to len žiak Fero visel na tyči a nevedelo sa, či pôsobí alebo nepôsobí na neho trecia sila medzi Ferom a tyčou.
    Týmto celým som chcela hlavne vyjadriť moje presvedčenie, že základným problémom nášho školstva je predovšetkým nezvládnutá školská reforma, vďaka ktorej napr. deti populačného ročníka 1994 nemajú od zavedenia tejto reformy až po teraz učebnice na mnohé predmety, osnovy na seba nenadväzujú v logických celkoch a toto značnú časť učiteľov vôbec netrápi. V tom lepšom prípade vypracujú deťom podklady, ktoré si môžu dať nakopírovať, najlepšie za úhradu na školských kopírkach. No a o tom, že ich mzdy sú nepostačujúce vykrikujú najviac práve tí, ktorí svoju nekvalitnú prácu zvaľujú na blbosť detí a zabúdajú, že ich mzda prepočítaná na hodinu výkonu povolania (po odrátaní prázdnin, času stráveného naháňaním kreditov v čase vyučovania a po zohľadnení faktu, že 1 hodina úväzku učiteľa rovná sa 45 minút práce človeka v akomkoľvek inom odvetví a aj po prirátaní času stráveného prípravami, opravami, známkovaním atď. sa nie celkom rovná mzde učiteľa vydelenej 180 hodinami za mesiac). Týmto nechcem povedať, že učiteľ si nezaslúži vyššiu mzdu. Tí, ktorí robia svoje povolanie dobre a s láskou, si skutočne zaslúžia poriadne pridať, ale takých je žiaľ pomerne mizivé percento.A ak sa pani, ktorá má pár rokov pred dôchodkom, vyjadrí pred rodičmi, že rodičia nemajú právo hodnotiť jej prácu a bola v tomto názore aj podporená pani riaditeľkou, tak sa obe veľmi mýlia.
    Dominik, prajem Ti úspešné zvládnutie maturity bez zbytočných stresov a zároveň, aby Tvoje vysokoškolské štúdium prebiehalo za zlepšujúceho sa stavu školstva.
    P.S. Moje dcéry majú veľmi dobré študijné výsledky na vraj “ najlepšej škole“ nášho
    samosprávneho kraja. Hrozím sa stretnutia napr. s lekárom alebo právnikom, ktorý absolvoval horšiu školu.
    mama študujúcich detí

    • Ďakujem povedal:

      Ďakujem za podnenté myšlienky. Nuž, „lepšie školstvo“ už asi nestihnem, ale snáď moje deti už hádaj aj áno. 😉 Prajem všetko dobré a ďakujem za prianie, hádam tú maturu nejako dám 🙂

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *