Normálna a nenormálna prestávka

Výchova je viac ako vzdelanie„Máte desať minút na to, aby ste sa prešli školou s otvorenými očami. Alebo inak, skúste sa prejsť po škole a zmapovať, čo všetko nie je v poriadku. Ešte raz zopakujem, stretneme sa o desať minút. Prosím, aby ste tu boli všetci načas!“ O desať minút sedeli všetci v triede a v rámci skupín rozoberali, čo všetko sa im podarilo identifikovať ako problém.

Asi v polčase nášho štvorhodinového workshopu zazvonilo na veľkú prestávku. „Dobre, dáme si prestávku a po prestávke sa tu zase stretneme a budeme pokračovať.“ Keď opäť zazvonilo, tentokrát na ďalšiu hodinu, v triede bola sotva polovica študentov. Zvyšní študenti prichádzali postupne a nijako neriešili, že už zvonilo. Keď sa konečne usadil posledný chýbajúci študent, chcel som rýchlo začať, aby sme stihli aj druhú časť programu, no potom som si spomenul na jednu dôležitú myšlienku… „Nikdy nepovýš vzdelávanie nad výchovu!“ a preto…

„Počujte, vôbec tomu nerozumiem.“ Nechápavo na mňa pozerali. „Nerozumiem, prečo ste po desaťminútovom prieskume prišli všetci načas, ale po prestávke nie.“ V triede ostalo ticho. Napokon sa ktosi osmelil. „Vieš, v tej prvej situácii sme všetci vedeli, že je dôležité, aby sme boli nazad včas. Explicitne si nám to zdôraznil. Lenže tá druhá situácia bola normálna prestávka. No a normálna prestávka znamená, že po zazvonení sa ešte chvíľu nič nedeje a až potom sa začína učenie. Čiže ak aj prídeme neskôr, nič sa nedeje.“

Páči sa mi hľadať dôvody…

Share
Tento obsah bol zaradený v Čo na to teta školníčka a označkovaný ako , . Zálohujte si trvalý odkaz.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *