Peter Druska (Druska Books): Zamerajte sa na obsah a eKniha si nájde cestu do vášho srdca

Druska Books - logoPeter Druska je šikovný mladý človek, ktorý sa venuje programovaniu aplikácií pre iOS a písaniu webu (HTML a CSS). Nejaký čas učil informatiku na gympli a najnovšie sa venuje vydávaniu elektronických kníh vo vlastnom vydavateľstve Druska Books. Za ini.sk sa pýtal Tibor.

Tibor: Ahoj, Peter. Ďakujem, že si súhlasil s týmto rozhovorom. Sám píšeš knihy, ktoré si si vydal vo vlastnom eshope. Bol to jeden z dôvodov, prečo si sa rozhodol založiť online vydavateľstvo?

Peter: Áno, Tibor. Fakt ma štvalo, že nik mi nechce vydať knihu (smiech). Tak som sa rozhodol, že si ich vydám sám. Najlepšia cesta, ktorú som pred niekoľkými rokmi zatracoval, bola tá cez elektronické knihy. Začiatky boli ťažké, lebo primárne som sa chcel zamerať na detskú literatúru pre iPad. Tak som vyše roka hľadal spôsob, ako získať tzv. EIN číslo (daňové číslo firmy v USA), aby som sa mohol registrovať v iBookstore. Keď sa to podarilo, išlo to akosi samé. Najprv iBookstore, potom Palmknihy a Martinus. Potom mi však začali prekážať vysoké marže týchto eshopov, tak som sa rozhodol spustiť vlastný eshop s veľmi nízkou maržou, aby sa dostalo čo najviac autorom. Celé by to možno nezačalo, keby som sa nespoznal s Vladom Zlatošom. Jemu sa myšlienka vydať eknihu s video cvičeniami ihneď zapáčila. V snahe znížiť maržu eshopu a pod tlakom Vladovho nadšenia som spustil eshop, kde sa teraz predáva už niečo okolo 50 titulov, na čo som veľmi hrdý. Eshop má za sebou rok existencie a nejednému autorovi už priniesol slušnú výplatu.

Aby som sa vrátil k pôvodnej otázke. Rád píšem, niektoré diela som si aj vydal. Niektoré možno dakedy pod pseudonymom (a možno tam už taký autor je (žmurk)). Pri tom, čo som však v eVydavateľstve nastavil, nejak neostáva času na písanie. Azda raz, keď sa aktivita rozbehne tak dobre, že na to budem môcť mať ďalšieho človeka.

Prázdniny u starkých - titulka eKnihy

Tibor: Naplno objavujem eKnihu až teraz, keď som vydal vlastnú. Dosť si mi pri tvorení eKnihy pomáhal, za čo som ti veľmi vďačný. To tak stíhaš komunikovať aj s ostatnými autormi?

Peter: Snažím sa. Ak je autor moc sebavedomý, trochu ho schladím. Veľa autorov chce na eknihách zarábať. Chápeš? Dá sa to, ale musíš vydať 10 ekníh ročne, ktoré sa dobre čítajú, alebo ktoré kopírujú aktuálny trend. Divím sa, že nikto ešte neponúkol eknihu o tom, ako sa stať odborníkom na kávu za 24 hodín, alebo ako vybudovať super nindža firmu za minimálnu mzdu. Treba aj také tituly, aby mohli potiahnuť tie menej komerčné. Treba si uvedomiť, že aj toto je biznis. Necítim sa ako nejaký odborník, preto sa snažím čo najviac s autormi komunikovať, aby mali pocit, že keď napíšu do Druska Books, tak komunikujú s človekom. V tomto čase sa toho začína dosť kopiť, preto sa môj reakčný čas s každým autorom predlžuje. No každá odpoveď je osobná. Toto by som rád ponechal, aj keď už nebudem s autormi komunikovať priamo ja.

Je pravda, že pre vydavateľa je pánom čitateľ (zákazník), no čitateľ bez autora nepríde. Čítanie ekníh nie je (a nebude) o tom, že nájdem knihu len tak ležať kdesi v kníhkupectve. Pokiaľ autor nebude sám komunikovať so svojimi čitateľmi, nemá šancu. Podľa mňa leží budúcnosť v tom, že autor si musí vyskladať svet okolo eknihy ešte oveľa skôr, ako dielo vyjde.

Drahý marketing dobre pôsobí na peňaženky, otázkou však je, či obsah stojí za to. Myslím si, že práve komunita čitateľov je najlepší marketing. Potvrdzujú mi to diela, ktoré vyšli nedávno, ako napr. Zatmenie mysle, Neviditeľný zdroj alebo eknihy od Vlada Zlatoša.

Ešte k pôvodnej otázke. Autorom sa snažím ponúknuť službu:

  1. naučím ich pracovať s programom Sigil,
  2. dodám im návody, ako v ňom vytvoriť eknihu,
  3. dodám im ukážkovú eknihu, ktorú podľa svojho diela upravia tak, ako im vyhovuje.

Nielenže takto autor získa vyššiu maržu, ale mne to aj uľahčuje prácu.

Tibor: Ako to myslíš, že vydávaš elektronické knihy s vôňou papiera? Má to niečo spoločné s tým, že eKnihu vieš aj vytlačiť? Ozaj, a prečo stojí tlačená kniha až 110 eur? Knihu za takú vysokú cenu som ešte naživo nevidel. 🙂 Čo je na nej také drahé?

Peter: Myšlienka začať s eknihami sa u mňa prelína s tým, ako dobre vyladiť kombináciu ekniha + tlačená kniha. Nedá mi to niekedy spávať. Ešte som na to neprišiel úplne, len z časti. Tento rok sa teda máte na čo tešiť. Hlavne dopyt po tlačených verziách niektorých ekníh je dosť značný, čo ma prekvapuje.

Prečo stojí tlačená kniha 110€? Ide o obsah. Ten je podložený celoživotnými skúsenosťami autora v danej oblasti. Navyše má za sebou iné kvalitné produkty. Jeho cena na trhu je a môže byť až takto vysoká. Kniha vyzerá ako všetky ostatné. V tomto prípade obálka nepredáva. Predal obsah a silná základňa čitateľov, o čom som rozprával vyššie.

Daniel Lowly - Tajomný kód templárov - papierová kniha

Tibor: Viem, že napr. Amazon predáva obrovské množstvo eKníh, Martinus zase do nich veľa investuje. Ako to vidíš ty? Čaká na Slovensku eKnihy tiež taký úspech?

Peter: Toto neviem povedať. Ja sa snažím premýšľať, čo príde. Snažím sa robiť na poli ekníh také kroky, ktoré prekračujú dnešný trend. Nie všetko, čo by som chcel, sa dá realizovať podľa predstáv, no existuje tu možnosť, ako to bude pre čitateľov veľmi zaujímavé. Viac o tejto možnosti ti (ani čitateľom) neprezradím. Musím si nechať nejaké eso v rukáve.

Popri tom chystáme s niekoľkými ľuďmi globálny projekt, ktorý eknihám môže len pomôcť. Nebude to žiadna konkurencia pre Amazon, ani iBookstore, ani nič podobného typu. Ako som vravel, snažím sa ísť ďalej, posunúť eknihy medzi bežných ľudí, ktorí si k nim ešte nenašli cestu. Keď to vyjde, bude to skvelé.

Tibor: Častý argument odporcov eKníh je, že zabijú papierové knihy. Osobne toto tvrdenie považujem za príliš extrémne. Čo si myslíš ty?

Peter: Asi je to pravda. Tak trochu mám tendenciu veriť vo vyrovnanie trhu eknihy vs. tlačené knihy, no pozri sa na fyzické nosiče hudby. Vyrovnal sa trh? Nie. Digitálna konzumácia hudby prevalcovala všetko ostatné. Digitálna konzumácia textového diela prevalcuje tie ostatné. Skôr, či neskôr. Budem rád, keď sa v tomto budem v minulom čase mýliť. Veľmi pouplárne sú dnes internetové rádiá. Predplatíš si prístup na jeden mesiac a počúvaš, čo chceš. Nevlastníš. S eknihami sa to asi nestane, mesačne sa toho veľa neprečíta (niekto áno, ale nie je to masová záležitosť). Preto eknihy čaká iný model platenia. Teraz sa predávajú ako fyzické súbory.

Ťažko odhadovať, čo bude, ako bude. Už aj ja mám predstavu, čo by bola ideálna cesta čítania ekníh a spotreby ich obsahu. Chce to ale ešte podrobne rozpracovať.

Tibor: Chceš rozbehnúť niečo na webe so študentami. Môžeš prezradiť trochu viac?

Peter: Trochu som prezradil v odpovediach vyššie. Študenti sú super sila, pretože majú veľa času, dokážu sa motivovať pre cestu samotnú a nevidia vždy len peniaze. Ešte nie sú skazení ťarchou daňového zaťaženia. Viac nemôžem prezradiť. No dobre, len toľko, že to bude zas ďalší textový editor (diabolský smiech).

Anino Belan - Python - učebnica - ekniha

Tibor: Téma elektronická kniha je široká. Chcel by si ešte niečo dodať?

Peter: Kupujte si eknihy, podporíte tak autorov, pretože často ide väčšina peňazí im. Keď si kúpite papierovú knihu, väčšina peňazí ostane ležať na účtoch distribútorov. Eknihy sú fajn aj bez šušťania a pachu tlačenej verzie. Zamerajte sa na obsah a ekniha si nájde cestu do vášho srdca.

Share
Tento obsah bol zaradený v Čo to hovoríte? a označkovaný ako , , . Zálohujte si trvalý odkaz.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *