Učitelia, prečo učíte svojich žiakov blbosti?

blbosťCestoval som s chalanmi z Budapešti, kde sme šermovali na európskom pohári. Trochu sme sa zarozprávali a padla otázka, na ktorú som nevedel dať odpoveď. Pomôžete mi?

„Dávid, keď učitelia vedia, že sa v škole učia blbosti, prečo neučia aj niečo normálne?“ spýtal sa jeden z chalanov.
„Asi preto, že by dostali sprda, keď by prišla inšpekcia,“ odpovedám a pribrzdím, aby som sa mohol zaradiť.
„Ale veď by mohli do papierov písať to, čo tam má byť a pritom učiť žiakov niečo normálne, nie?“ ozval sa druhý.
„To by mohli..“
„A prečo to nerobia?“ spýtal sa opäť ten prvý.
„To netuším, ale môžem sa ich opýtať,“ zakončil som debatu s prísľubom získania odpovede od tých, ktorých sa to týka… teda od vás, milí učitelia…

Takže, milí učitelia, rád by som dostál svojmu slovu, a preto sa vás chcem spýtať…

Prečo učíte svojich žiakov a študentov blbosti?*

*Myslím, že sú aj takí, ktorí neučia len blbosti a snažia sa pripravovať decká do života, nech si ministerstvá presadzujú, čo len chcú, ale priznajme si, že tých, ktorí blbosti učia, lebo je to tak predpísané, tých je omnoho viac… takže PREČO?

Ilustračný obrázok: wikipedia.org

Autor článku: Dávid Králik

Share
Tento obsah bol zaradený v Čo na to teta školníčka a označkovaný ako , . Zálohujte si trvalý odkaz.

5 odpovedí na Učitelia, prečo učíte svojich žiakov blbosti?

  1. Tibor Repček povedal:

    Už prvý rok, keď som začal učiť nemčinu a informatiku, som si nevedel zvyknúť učiť presne podľa plánu. Jednoducho som len málokedy na hodine splnil všetko, čo bolo v pláne. Teraz sa sám sebe smejem, že ma nesplnenie plánu tak veľmi trápilo… 🙂

    Prebral som triedy po kolegyni – nemčinárke, ktorá zo školy odišla. Mala IMHO dobre vypracované plány, a tak som ich menil len minimálne. Počas ďalších rokov som ich trochu prispôsobil inej učebnici, ale jadro ostalo doteraz. Informatiku učím podľa vlastných poznámok z esslm.sk/tabula – snažím sa ich postupne prispôsobovať tak, aby obsahovali čo najmenej blbostí resp. blbo podaných vecí… 🙂

    Dovolím si tvrdiť, že som sa od začiatku snažil neučiť blbosti. Ale ako sa vyvíjam, zisťujem, že predsa len niečo z toho, čo učím, sú blbosti alebo isté veci blbo vysvetľujem. Keď na také niečo prídem, snažím sa to upraviť tak, aby to nebolo až také zlé… 🙂

  2. PD povedal:

    Ja som začal tento rok prvý raz učiť informatiku. Strednú školu menovať nebudem, je to super škola so super študentami. No a samozrejme, to, že študenti sa zrazu v jednej skupine učia inak, ako v dvoch ďalších nenecháva na seba dlho čakať.

    Budúci týždeň je stretnutie predmetovej komisie, kde sa ma budú snažiť presvedčiť, že musíme ísť všetci spolu, že veď študenti si nesmú medzi sebou hovoriť, že jeden učiteľ s nimi berie veci inak, že niečo nemusia vedieť.

    Inak povedané, svoj prístup nemienim zmeniť a budem sa ho držať. Zaviedol som do hodnotenia herné mechanizmy ako body, odznaky, rebríček. Študentom sa to veľmi páči. Je za tým však prísna matematika, ktorá mňa, ako ľudský faktor z hodnotenia plne odstraňuje. Študenti tak budú vidieť reálny obraz svojich vedomostí. Nie známkami, ale hrou.

    Držím sa plánu, ale napr. na čo je študentom vedieť prevody medzi číselnými sústavami, keď máme počítače, čo to vedie efektívnejšie, ako my, ľudia. Ja ich učím to, kde sa daná vec používa, prečo sa používa. Aj iné veci takto zavádzam. Plán dodržiavame, len sa snažím ich vedomosti zasadiť do reálneho života. Na čo bude niekto vedieť prevádzať ručne zo 16 sústavy do 10, keď to nikde nikto z nich nepoužije? Ja som im ukázal nástroj (wolframalpha) a povedal, ako ho použiť, ak sa s týmto problémom stretnú a kedy sa s ním stretnú.

    To isté napr. pri vyhľadávaní. Neučím ich frázy, ktoré im vyhľadávanie nejakým spôsobom pozmení. Učím ich, ako sa nájdenými informáciami naložiť, ako sa k nim zachovať, ako z nich vybrať tú, ktorá je na 90% pravdivá. Učím ich to na konšpiračných teóriách a podobne.

    Príkladov mnoho, budúci týždeň bude stretnutie PK, tam sa dozviem veci :-). Svoj postoj a spôsob však meniť nemienim.

  3. Viliam Búr povedal:

    Scenár: Učiteľ učí žiakov niečo normálne, ale do triednej knihy píše blbosti požadované ministerstvom. Všetci žiaci sú spokojní, ale v triede je jeden flákač, ktorý všetko ignoruje a dostáva päťku za päťkou. Keď mu na konci polroka chce učiteľ uzavrieť zlú známku na vysvedčení, žiak pohrozí, že zavolá inšpekciu, pretože sa na hodinách učia niečo iné než by sa učiť mali.

    Riešenie…?

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *