V Afrike som prišiel o najobľúbenejšiu kravatu… tú s ovečkami

„Načo ideš do Afriky?“ „Idem sa pozrieť na jednu školu a načerpať inšpiráciu.“ „Si chcel povedať, že im tam ideš niečo predviesť, či?“ „Nie, nie, idem sa tam učiť.“ „To je divné, každopádne buď opatrný, lebo Johannesburg je miesto s veľkou kriminalitou! Hlavne pozor, aby ťa neokradli!“

Chémia… aj chyba nás môže čo to naučiť…

V triede je asi pätnásť študentov. Jeden učiteľ s pedagogickým vzdelaním a dvaja pomocní učitelia, ktorí vraj nemajú pedagogickú kvalifikáciu, ale niekoľkoročné skúsenosti, čo bohato stačí. Decká robia pokusy, pričom učiteľ chodí po triede, ak treba, pomôže, rovnako i dvaja asistenti. Niečo sa rozbilo. Dievčina sa ospravedlní, jeden z asistentov uprace sklo a všetko pokračuje ďalej. Za učiteľom prichádza chlapec zo Somálska. Je hotový skôr, než ostatní. Učiteľ berie nejaké ďalšie papiere. Sú to prípravy na testy. Chlapec má možnosť sa s nimi zabávať v čase, kým ostatní ešte pracujú. Učiteľ na nás žmurkne a povie, že vždy treba mať pripravené niečo pre tých najlepších.

Akási dievčina omylom popletie poradie pridávaných ingrediencií. Učiteľ toho využije a pýta sa, aká zmena nastala pri inom postupe. Všetci na chvíľu zdvihnú hlavy.

Keď neskôr spovedám učiteľa, hovorí, že to striedajú. „Čo striedajú?“ pýtam sa. Vraj dnes robili variant – teoretická príprava potom prax. Keď to situácia dovolí, dá im najskôr možnosť zrealizovať pokus, kde pozorujú a skúmajú a zapisujú, čo sa deje a až potom si spoločne sadnú a snažia sa zhmotniť všetky empirické poznatky do obstojnej teórie a poznatkov…

Biológia… nestačí ovládať učivo, treba vedieť, čo to znamená v praxi…

Študenti mali naštudované učivo. Učiteľ pripravil niekoľko praktických otázok, čo sa stane, ak… a dal k nim aj alternatívy odpovedí.

Študenti si vyberajú odpovede a obhajujú ich. Sranda, učiteľ im nepovie, ktorá odpoveď je správna, kým postupne nedostane každý, kto chce, možnosť obhájiť svoj názor. Jedna z otázok: “Which properties are characteristic of a non-competitive inhibitor of an enzyme?”

Potom nasledovali štyri alternatívy. Na zdôvodnenie názoru sa učiteľ pýta aj tých, ktorí vybrali nesprávnu možnosť. Zaujímavé je, že vždy, keď položí otázku a pustí ju na data projektore, prejde medzi študentov, aby diskutovali ako rovnocenní partneri.

Len drobnosť, niektorí z týchto študentov nevedeli ešte pred troma mesiacmi ani slovo po anglicky. Dnes v angličtine diskutujú o odborných otázkach celkom prirodzene.

Písanie… argumentovanie?

Počas písania (asi čosi ako naše tvorivé písanie) rozoberajú esej, ktorú písali ako test. Hodina je veľmi emotívna, lebo nie všetci napísali podľa svojich predstáv. Respektíve nerozumejú kritériám hodnotenia. Veľmi slušne sa pýtajú a argumentujú a počúvajú odpovede. Ešte než učiteľ prejde k novému učivu, ponúka študentom možnosť kedykoľvek sa mu ohlásiť na osobné konzultácie, kde rád objasní všetky konkrétne nezrovnalosti. V ďalšej časti im učiteľ premieta rôzne reklamy. Na jednej z nich je vojak – „mariňák“. Je to černoch a sú pri ňom nápisy o slobode a hrdosti. Predpokladám, že pôvodným zámerom učiteľa bolo zamerať túto časť na hrdinstvo a líderstvo, keďže škola je zameraná na výchovu nových lídrov pre Afriku. Študenti však povedali, že na nich toto nepôsobí ako vzor hrdinstva. Argumentujú tým, že vojak pôsobí arogantne a že im pripadá skôr ako maska, obal bez obsahu. Učiteľ ich postoj prijal a pýta sa teda na ich názor na novodobého hrdinu – rytiera…

Ani na obed nemal človek „pokoj“…

Počas obeda sme boli rozdelení do rodín. Oni to v skutočnosti neboli pravé rodiny. Bolo to tak desať študentov z rôznych afrických krajín, ktorí na kampuse takto rodinne fungovali. Chystali nejakú pieseň, tak som prehodil, že je škoda, že máme tak málo času, mohli sme zložiť niečo slovenské. A oni že to by bolo super, že by radi skúsili niečo naše. Tak im vravím, či nechcú okúsiť aspoň trochu zo slovenskej školy a oni že áno.

Králik (m)učí Afričanov, jupíííí…

A tak sme skúsili pár aktivít, ktoré som si odniesol z KomPraxu, zameraných na tímovú prácu a komunikáciu a boli nadšení. Dokonca som dostal ponuku ísť tam učiť 😉

Popoludní som mal absolvovať ešte jedno stretnutie s niekým z vedenia a tiež si pozrieť jednu hodinu, ale napokon som namiesto toho ostal s niekoľkými študentmi, ktorí mali voľno.

Rozprával som im o tom, ako sme sa s deckami (m)učili my a oni rozprávali o tom, ako sa učia tu. Že je to celkom iné ako na školách, kde boli pred tým. Omnoho viac musia rozmýšľať a tvoriť. Čo je ale hlavný rozdiel, nepociťujú vzájomnú konkurenciu, lebo je celé vyučovanie omnoho viac zamerané na súťaž so samým sebou, než s ostatnými študentmi. Vraj najväčšie víťazstvo je prekonať seba, nie druhých.

Ako som prišiel o svoju obľúbenú kravatu s ovečkami…

Išiel okolo taký veľmi vážny chlapec. Stiahli sme ho k nám do partie. Prisadol si a povedal, že mám super kravatu. Pýtali sme sa, čo je taký vážny a on na to, že ho čaká popoludní ťažký test. Dal som si dole svoju obľúbenú ovečkovú kravatu a dal mu ju na krk. Vravím mu, že v tej kravate som odrozhodoval nejedny majstrovstvá sveta a Európy a že ma nikdy nesklamala, takže už sa nemusí ničoho obávať a on ma objal… kokso, bola to neuveriteľná sila… ešte chvíľu ostal a počúval, potom odišiel. Potom som ho už nestretol, ale viem, že ten test napísal dobre, lebo… 😉

Bol čas ísť, rozlúčil som sa a dostal náramok na pamiatku. A tiež som sa dozvedel, že študenti kvôli mne zrejme zmeškali začiatok popoludňajšieho vyučovania 😉

Niekedy slová skrátka nestačia…

Hľadám slová, ktorými by som to celé zhrnul a dôstojne zakončil. Ale nedokážem nájsť žiadne, ktoré by dostatočne dokázali obsiahnuť hĺbku zážitku, ktorý mi bol dopriaty…

…ďakujem…

Ilustračný obrázok: wikipedia.org

Autor článku: Dávid Králik

Tento obsah bol zaradený v Čo na to teta školníčka a označkovaný ako , , , . Zálohujte si trvalý odkaz.

2 odpovede na V Afrike som prišiel o najobľúbenejšiu kravatu… tú s ovečkami

  1. radas povedal:

    nice 🙂 green with envy

  2. Spätné upozornenie: Prečo učíš? | ini.sk - alternatíva k rutine

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *