Dvojvrstvová hodina za 45 minút? Mission impossible!

skákanieNedávno som rozbehol taký svoj najnovší „nezmysel“, dvojvrstvové hodiny. Pointou je nastavenie bežných hodín tak, aby sa decká okrem učiva venovali aj svojim silným a slabým stránkam, plus nejakým soft skills, ktoré požadujú zamestnávatelia. Doteraz som tento model hodín robil s dotáciou minimálne 90  a viac minút a poväčšine to vypálilo super. V rámci feedbacku od zúčastnených učiteľov však odznela pripomienka, že je tento môj výmysel síce fajn, no pre učiteľa, ktorý učí štyridsaťpäťminútovky, jednoducho nerealizovateľný! A tak mi napadlo, rozvinúť moje dvojvrstvové hodiny o podkapitolu „Mission impossible“ 😉

Prvá „obeť“ (rozumej škola, kde to skúsim dať za 45 minút 😉 ) na seba nenechala čakať pridlho. Ozvala sa pani učiteľka zo školy, kde toho roku prebiehal náš mentoringový program pre učiteľov, reku, či by som teraz, po skončení programu, neprišiel niečo odučiť. A ja na to, že veľmi rád 🙂 Nuž, dnes som skúsil dve 45 minútové hodiny (literatúra u šiestakov a dejepis u siedmakov), kde som klasicky zadal, že štandardný obsah spracujeme trochu akčnejšie, pričom sa následne pobavíme nie len o konkrétnom učive, ale aj o zručnostiach, ktoré pri realizácii decká využili. Tiež sme spravili MBTI test a skúsili spoznať samých seba.

Na literatúre sme sa venovali znakom dobrodružnej literatúry a na dejepise bitke pri Moháči. Činnosti (zadania) vyzerali podobne, len tematicky upravené:

Literatúra:

Zadanie pre skupinu: Máte 15 minút na splnenie všetkých úloh!
1)Nájdi v texte knižky „Celkom ako sen, ja pojedač hmyzu“  znaky dobrodružnej literatúry
2)Nakresli plagát, na ktorom graficky znázorníš (nakreslíš) znaky dobrodružnej literatúry
3)Vymysli báseň, v ktorej bude spomenutých všetkých sedem znakov dobrodružnej literatúry
4)Domysli, ako sa príbeh vyvinie ďalej (aspoň stručne vystihni pokračovanie), v pokračovaní použi aspoň 4 zo 7 znakov dobrodružnej literatúry
5)Zahraj divadlo tak, aby v ňom predviedol všetkých sedem znakov dobrodružnej literatúry

——————————————————————————————————

Dejepis:

Zadanie pre skupinu: Máte 15 minút na splnenie všetkých úloh!
1)Správne poskladaj postrihaný text a odpovedz na otázky:
a)Čo predchádzalo bitke pri Moháči?
b)Ako táto bitka dopadla a ako dopadol Ľudovít II?
c)Čo bolo po bitke pri Moháči?
d)Kto boli Janičiari?
e)Čo sú sandžaky a ktoré 4 sandžaky tvorili Budatínsky pašalík?
2)Zahraj divadlo, v ktorom zahráš- bitku pri Moháči (1526) a následné udalosti-v hre odznejú kľúčové slová: neposlušná šľachta, osmanský Turek, bitka pri Moháči, Ľudovít II,  Ferdinand Habsburský, Ján Zápoľský, stredovek, novovek,
3)Nakresli mapku, ako bolo rozdelené územie Uhorska po roku 1541
4)Vyrob oblečenie a výzbroj Janičiara
5)Vymysli fiktívny scenár…predstav si, že Ľudovít II počas bitky pri Moháči nezomrel-Ako to celé pokračovalo potom? Napíš krátky text.
6)Zlož báseň a použi v nej tieto slová: sečiansky, okresy, ostrihomský, Budatínsky pašalík, sandžaky, novohradský, fiľakovský
7) Doplň ,čo sa vtedy stalo:
 -1526:
-1540:
-1541:
-1683:
-1604-1711:
-1711:

———————————————————————————————————

„Tu tu tu tu tu tu tu tu, tida da, ti da da, tu tu,“ zanôtil som melódiu z filmu Mission impossible, vysvetlil deckám, čo nás dnes čaká, poradil, aby sa nevrhli všetci na všetko, ale úlohy si podelili podľa vlastných preferencií a už o pár minút boli všetci v plnom pracovnom nasadení. Napokon stihli aj jedni aj druhí temer všetko a to som im v istom momente ešte skrátil čas , aby sme sa učili flexibilite a práci pod stresom 😉 Horšie to bolo s výstupmi, ktoré boli neúplné a o mojej agende (zhrnutie učiva a reflexia na sebapoznanie), škoda reči ;). Jednak si vôbec nie som istý, koľko poznatkov si reálne odniesli z učiva a už vôbec neviem, koľko im to celé dalo v oblasti sebapoznania a úvah o svojom budúcom zamestnaní. Takže dnes musím konštatovať svoj neúspech…ale…Nie je podstatné, či vyhráme, alebo prehráme, ale čo sa zo situácie naučíme, preto, položme si pár otázok a pohľadajme pár odpovedí 😉

S čím som dnes nebol úplne spokojný?

Jednak s tým, že si nie som istý učivom, ktoré si z hodín decká odniesli a druhak s tým, že nebolo dosť priestoru na reflexiu ohľadne sebapoznania.

Prečo to nastalo?

Lebo bolo málo času!

Môžeš mať viac času?

Nie, lebo chcem dvojvrstvové hodiny nastaviť tak, aby boli použiteľné aj počas bežnej minútovej hodiny.

Ak nemôžeš zmeniť čas, čo s tým môžeš spraviť?

Asi bude najlepšie rozložiť si hodinu na drobné a pevne naplánovať veci, ktoré mi chýbali a považujem ich za dôležité. Potrebujem zabezpečiť, že bude v rámci 45 minút aspoň 5 minútové spoločné zhrnutie učiva, kde si všetci prejdeme prebraný obsah. Čo sa týka reflexie, potrebujem 5minút v závere hodiny, kde sa spolu pozrieme na jednotlivé skills, ktoré požadujú zamestnávatelia. Logicky teda 10 minút uberáme z hodiny a na samotnú „ekšn“+nejaký vstup+prezentáciu výstupov nám ostane cca 35 minút. Tie si rozhodíme medzi úvodný pokec, tímovú poradu, prácu na výstupe, prezentáciu výstupu a …Sečteno a podtrženo:

5 minút – úvodný pokec

5 minút – čas na tímovú taktiku

10 minút – príprava výstupu (ekšn/robenie divadla, plagátu, básne, odpovedí na otázky…)

15 minút – samotné výstupy (prezentovanie výsledkov)

5 minút – zhrnutie učiva (spoločne prejde učiteľ so žiakmi)

5minút – reflexia vlastných skills pozorovaných počas hodiny

Okrem zmeny a striktného dodržania časového plánu je mi jasné, že musím ubrať aktivít. Ponechám 2 aktivity – jednu viac serióznu (nájsť a odpovedať na otázky) a druhú viac pojašenú (zrejme divadlo). To aby sme si skúsili, kto je vizionár a kto praktik 😉 MBTI test počas 45 minútovej hodiny nestihneme, ale dám im ho za domácu úlohu spraviť vopred a potom už len prebehneme výsledky počas záverečnej reflexie (samozrejme len s tými, ktorí si úlohu splnia ;).. Čo dodať?

„Zkusili jste to?

A selhali jste?

Nevadí.

Zkoušejte dál.

A selžete zas.

Selžete lépe.“

Samuel Beckett

 

O týždeň to idem skúsiť do Banskej Bystrice, tak mi držte palce, aby som “selhal lépe” 😉

 

Autor: Dávi:D Králik

Share
Tento obsah bol zaradený v Čo na to teta školníčka a označkovaný ako , , , , , . Zálohujte si trvalý odkaz.

2 odpovede na Dvojvrstvová hodina za 45 minút? Mission impossible!

  1. To je veľké nedorozumenie. povedal:

    To, čo prezentuješ, vyzerá skôr na náhodný sled udalostí hraničiaci s chaosom. Zvyčajne je menej oveľa viac. To potvrdzuje aj moja pedagogická prax, síce krátka, ale predsa prax.

    • Dávid Králik povedal:

      Vieš, ten pôvodný variant, ktorý som zabsolvoval v trvaní cca 2 hodín, bol neskutočný zážitok a poviem ti, že to bola taká hodina, za ktorú by sa ani Komenský nemusel hanbiť :o)
      https://www.ini.sk/predstavte-si-ze-sa-zajtra-zobudite-a-bude-dnes-rano-otazkou-ostava-ak-viete-co-ste-tu-zazili-prisli-by-ste-znova/

      Teraz to skúšam napasovať na 45 minút (kvôli iným učiteľom, aby to mohli robiť aj tí, ktorí majú 45 minútovky), nuž a to moje snaženie je skoro ako dostať rifle veľkosti 36 na exotickú 150 kilovú obryňu 🙂 Každopádne, nevzdávam sa, vždy existuje riešenie, len my ho občas nevieme nájsť ;o)
      O týždeň mám druhý pokus a pokúsim sa postupovať podľa mojej reflexie. Dám vedieť, ako to dopadlo 😉

      Ps: Ad chaos – V MBTI teste som ENFP (písmeno N znamená, že veci robím intuitívne, pokusom a na základe vlastných chýb sa učím, písmeno P znamená, že žijem vo večnom chaose, málokedy plánujem, skôr nechávam veci plynúť okolo seba a nesnažím sa ich mať pod kontrolou ;). Odporúčam spraviť si ten test, človek pochopí mnohé veci, ktoré sú jeho súčasťou 😉

      Užívaj života, priateľu 🙂

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.