Mám doma dyslektika… do čerta!

Takže, čo to vlastne dyslexia je? Ak dieťa slabo číta, znamená to automaticky, že je dyslektik? Ako zistím, či dyslexiou netrpí práve moje dieťa? A čo mám robiť, ak áno?

Čo je dyslexia?

Svetová neurologická federácia definovala dyslexiu ako poruchu, prejavujúcu sa ťažkosťami pri osvojovaní si čítania napriek tomu, že sa dieťaťu dostáva bežného výukového vedenia, má primeranú inteligenciu, a sociokultúrnu príležitosť. Je podmienená poruchami v základných poznávacích schopnostiach, pričom tieto poruchy sú často konštitučného pôvodu (Matějček in Lechta 1995).

Zelinková (1994) spomína okrem vyššie uvedených faktov aj podmienku, že dieťa nemá zrakový či sluchový postih.

Preložme si to teda do ľudskej reči 🙂

Dieťa slabo číta, ale nemá na to zjavný dôvod 🙂

Ak dieťa slabo číta, znamená to automaticky, že je dyslektik?

Už z vyššie uvedeného je jasné, že nie každý, kto slabo číta, je dyslektik. Záleží teda na príčine. Ak je príčinou slabého čitateľského výkonu slabá domáca príprava, nedostatok alebo nekvalita výučby, IQ pod hranicou normy, či zrakový, respektíve sluchový postih, nejde o dyslexiu.

Ako zistím, či dyslexiou netrpí práve moje dieťa?

S určitosťou to môže potvrdiť len odborník, no sú isté príznaky, ktoré by pre vás mohli byť signálom, že čosi nie je v poriadku.

  1. Dyslektik je zvyčajne bystré a šikovné dieťa, no jeho výkony na čítaní sú hlboko podpriemerné a naopak jeho výkony v matematike obyčajne ďaleko prevyšujú výkony v čítaní (niekedy sa objavuje dvoj, či trojstupňový rozdiel v hodnotení).
  2. Dyslektik je neposedný, má zníženú schopnosť koncentrácie a len ťažko sa sústredí.
  3. Konkrétnej činnosti sa dokáže venovať iba krátkodobo.
  4. Má poruchy pravo-ľavej orientácie, resp. orientácie v priestore
  5. Má obtiaže pri reprodukcii rytmu
  6. Má výrazne zníženú rýchlosť čítania (Nedosahuje 60-70 slov/min. Netýka sa žiaka 1. ročníka :))
  7. Má veľkú chybovosť čítania, resp. nevie o čom číta (obsah)
  8. Má znížená kvalitu čítania (hláskovanie, v lepšom prípade slabikovanie)
  9. Kvalita chýb v čitateľskom prejave dyslektika:
    • typické sú zámeny: zrkadlové…..b/d, tvarovo podobných písmen…..m/n
    • prešmykovanie slabík…..píš/šíp
    • prečítanie iba prvej časti slova, pričom zvyšok dieťa doplní z hlavy
    • dvojité čítanie (dieťa slovo na viackrát lúšti potichu a až potom ho nahlas prečíta)

Čo mám robiť, ak mám podozrenie?

Ak máte podozrenie, že by mohlo ísť u vášho dieťaťa o dyslexiu, kontaktujte triedneho učiteľa a informujte ho o vašom podozrení. Ten by mal na základe vášho podnetu poslať žiadosť o vyšetrenie, špeciálnemu pedagógovi. Existuje možnosť, že odborníka budete kontaktovať priamo vy, no keďže časť informácií potrebných k stanoveniu diagnózy pochádza z rozboru školskej činnosti, je praktickejšie, ak správu posiela učiteľ. (Pozor: Nie všetci špeciálni pedagógovia sú oprávnení vystaviť potvrdenie o dyslexii! Aj to je dôvod, prečo odporúčam žiadosť prostredníctvom učiteľa.)

Čas od času sa v logopedickej praxi stretávam s rodičmi, ktorí vyšetrenie odmietajú, nakoľko im dyslexia asociuje pojem hlúpeho dieťaťa. Dyslexiu považujú za zahanbujúcu. Tu treba zdôrazniť, že dyslektici sú deti s prevažne nadpriemerným intelektom a ich nedostatky nie sú spôsobené nižším IQ, ale špecifickou vývinovou poruchou. Zámerným prehliadaním možnosti výskytu tejto špecifickej poruchy učenia a odmietaním vyšetrenia, ubližujú rodičia predovšetkým svojmu vlastnému dieťaťu.

Moje dieťa je dyslektik. Mám potvrdenie, čo teraz?

Predovšetkým si treba uvedomiť, že stanovenie diagnózy a vystavenie potvrdenia, nemožno v žiadnom prípade považovať za uzavretie problému. Znamená to (alebo by aspoň malo znamenať) rozdielny prístup v škole a úpravu hodnotenia. Tu odporúčam preštudovať Metodické pokyny na hodnotenie a klasifikáciu žiakov so špeciálno-pedagogickými potrebami v bežných základných školách, prekonzultovať situáciu s príslušným špeciálnym pedagógom a osobne sa pozhovárať so všetkými vyučujúcimi (okrem učiteľov telesnej, výtvarnej :)). Existuje totiž obrovská nejednotnosť nielen v prístupe, ale aj v hodnotení žiakov so špecifickými poruchami učenia (podľa môjho názoru spôsobená veľmi neurčito stanovenými pokynmi pre učiteľov).

Základný princíp ale je:

  1. Dieťa nesmie byť hodnotené za chyby, ktoré sú dôsledkom špecifickej poruchy
  2. Dieťa by malo mať dostatok času na splnenie úlohy
  3. Jeho vedomosti by mali byť preverované najmä ústnou formou

Môj skromný postreh k danej téme:

Počas svojej práce s dyslektickými deťmi som dospel k záveru, že neznámkovať dyslektika za čítanie a písanie je pre toto dieťa istým spôsobom tiež frustrujúce a môže sa stratiť motivácia k ďalšej práci. Keďže klasická forma známkovania neprichádza do úvahy (viď princípy, bod 1.), vytvoril som si vlastný systém.

Čítanie: Na hodinu čítania sa dyslektik pripravuje tak, že si zo slov prvých dvoch viet nového textu vypíše všetky slabiky a naučí sa ich čítať (nie ako vetu, či slová, ale ako slabiky). Ak je napr. veta: “Mama varí obed.”, dieťa číta izolovane: ma-rí-o-ma-va-bed. A potom to prečíta ešte raz, v správnom poradí. Ak správne prečíta všetky slabiky, dostáva jednotku.

Písanie, resp. diktát: Ak píšeme v škole diktát, dieťa píše tiež. No hodnotí sa tam len konkrétny gramatický jav. Napr. v diktáte zameranom na vybrané slová, môže mať dieťa 30 chýb, z čoho bude 20 dĺžňov, 3 chýbajúce mäkčene, 6 chýbajúcich písmen a jedno vybrané slovo a dieťa dostane jednotku. (Upozornenie: Toto nie je univerzálne platný systém. Je to môj súkromný spôsob hodnotenia, ktorý vznikol po konzultácii so špeciálnym pedagógom. Mne pripadá ako dobrý a preto ho používam.)

Na záver, niekoľko omylov z praxe:

  • Dieťa číta na päťky, ale keďže je dyslektik, dáva mu učiteľ trojky 🙁
  • Učiteľ hodnotí dieťa normálne (bez úľav), len mu na vysvedčení zlepší známku o jeden až dva stupne 🙁
  • Učiteľ hodnotí dieťa normálne (bez úľav), len mu pri plnení úloh ponecháva viac času ako ostatným žiakom 🙁
  • Dieťa dostáva kratšie a ľahšie písomky, no ak ich spraví bez chyby, má najlepšiu dvojku 🙁

Rodičom, kolegom pedagógom, no najmä deťom prajem veľa úspechov v boji so strašiakom, zvaným dyslexia.

PS: Kolegom dávam do pozornosti ešte jeden článoček, zameraný najmä na hodiny čítania.

Autor článku: Dávid Králik

Share
Tento obsah bol zaradený v (ne)kecaj a označkovaný ako , , , , , . Zálohujte si trvalý odkaz.

2 odpovede na Mám doma dyslektika… do čerta!

  1. Zo zivota povedal:

    Neviem co je lepsie? Ci dietatu ulahcovat vyuku alebo nie. Sam som podla vsetkeho dyslektik a nikdy som nemal specialnu vyuku. Teraz ked mam cez 30 rokov nemozem povedat, ze by mi to ublizilo. Skor naopak. Ano zaciatky boli krute hlavne do 5rocnika ZS (vtedy nic take ako dyslexia netolerovali), ale potom sa to postupne zlepsilo. Mozno by dieta so slabsou povahou mohlo utrpiet traumu. Sam som s tym musel bojovat. Ale v mojom pripade som si isty, ze keby som mal ulavy mal by som sa teraz ovela horsie. Mozno pomohlo, ze som velmi tuzil po poznani a bez precitania knih to neslo. Dodnes mam problem s rytmom a artikulaciou alebo s cudzim jazykom (hlave foneticky). Ale napriklad orientacia v priestore sa zlepsila na nadpriemernu a potichu viem citat nadpriemerne. Velmi mi pomahala a dodnes pomaha vizualna pamat (na zakladnej dokonca az fotograficka pamat). Co ma najviac tesi, ze sa u mna neprejavuje typicka porucha koncentracie. Skor naopak, viem sa na vec tak sustredit ze ine nevnimam. Ale to je mozno typicky muzska zalezitost 😎

  2. Zdena Hurtayová povedal:

    Mam dceru ma dizlexiu v skole to nerespaktuju ja som s toho nestastna doniesla som aj papiere potvrdene od lekara .Pisali pisomnu pracu z matematiky samozrejme si pomylila znaky a tak mala vsetko zle a dostala pätku prosim vas poradte co mam uz robit mam ju preradit na inu skolu?dakujem za odpoved

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *