Milí učitelia, milí žiaci, milí rodičia, chystá sa pohroma, pomôôôôôôôôôôžteeeeeeeeeeee…

Školstvo sa potápaStačí jediná myšlienka a slovenské školstvo bude v troskách…

Neviem, priatelia, či ste to zaregistrovali, ale spoločnosť Google pred časom predstavila okuliare, ktoré vám prakticky okamžite poskytnú všetky dostupné informácie o čomkoľvek. Áno, zatiaľ ich nemá veľa ľudí, ale to nemali ani naši predchodcovia, keď prišli prvé mobilné telefóny a dnes? Majú ich temer všetci, podaktorí aj dva či tri. Skúsme sa teda pozrieť do budúcnosti (pripomínam, že nie tak vzdialenej) a predstavme si triedu, kde má každý žiak okamžite prístup k akejkoľvek informácii. Dobre, tak nemusia to byť akurát okuliare, možno budú mať ľudia o pár rokov nejaký mikročip za uchom a ten pri jedinej myšlienke sprostredkuje všetky potrebné informácie priamo do mozgu.

Vráťme sa na chvíľu do prítomnosti a pripomeňme si, ako vzdelávanie u nás funguje momentálne (vo väčšine prípadov). Učiteľ príde do triedy, sprostredkuje akčným, menej akčným, alebo celkom nudným spôsobom žiakovi požadované kvantum poznatkov a informácií a úlohou žiaka je tieto informácie na ďalšej hodine ovládať (najlepšie všetky, najlepšie čo najpresnejšie).

Back to the future… Píše sa rok 2020 a každý žiak má za uchom takú malú milú blšku, ktorá spôsobí, že vždy, keď si pomyslí otázku, v mozgu mu okamžite skrsne odpoveď. Je zjavné, že to, čo učitelia robili v roku 2013 už nemôže fungovať (žiaci už totiž okamžite vedia všetky fakty a poznatky o čomkoľvek). Priznajme si, ani v tom 2013 to nebolo nejaké terno a príliš to študentov nepripravovalo do života, ale dnes je všetko ešte zrejmejšie. 😉 Čo teda robiť, poradíte?

Akú filozofiu vzdelávania zvoliť? Ako zmeniť výučbu? Ako sa pripraviť na zdrvujúcu ranu vševedomia? Milí učitelia, milí žiaci, milí rodičia chystá sa pohroma, pomôôôôôôôôôôžteeeeeeeeeeee…

Vaše odpovede napíšte priamo do diskusie pod týmto textom, alebo na FB-stránku ini.sk, alebo mi pošlite na mail kralik1975@gmail.com.

…s úctou a vďakou venované všetkým, ktorí svojim postrehom zachránia slovenské školstvo po roku 2020!

Autor článku: Dávid Králik

Share
Tento obsah bol zaradený v Čo na to teta školníčka a označkovaný ako , , . Zálohujte si trvalý odkaz.

14 odpovedí na Milí učitelia, milí žiaci, milí rodičia, chystá sa pohroma, pomôôôôôôôôôôžteeeeeeeeeeee…

  1. Miroslav Sopko povedal:

    Nuž ani tá najšikovnejšia blška nedokáže sprostredkovať súvislosti a vyvolať prirodzený hlad po vedomostiach a nových zručnostiach. Nové technológie podľa mňa budú aj tak väčšinou využívané len na zábavu (veď aj učenie sa je pre niektorých zábavné), ale bez ukázania zmysluplného využívania nebudú ľudia schopní odhaliť ich potenciál. Presne tak ako to momentálne robia s mozgom 🙂

    • Dávid Králik povedal:

      Pisem si tvoj navrh: Venovat sa chapaniu suvislosti, podporovat “hlad” studentov po poznani (cesky to znie vystiznejsie “zvidavost”), nucit praktickemu vyuzivaniu vedomosti a zrucnosti.

      Velka vdaka 🙂

      • Martin Hallon povedal:

        Prečo pohroma? Vítam túto budúcnosť. Ako napísal kolega Sopko- budeme musieť ukazovať súvislosti a učiť ako informácie využiť. Som totiž presvedčený o tom, že nevyužitá informácia = stratená príležitosť.
        Ale o tomto som nechcel…
        Google, nech je akokoľvek všemocný, nedokáže vychovať ani jedno dieťa. Na toto sa bude musieť orientovať učiteľ nového tisícročia. Byť príkladom vo všetkom a svojim príkladom vychovávať zodpovedných a milých mladých ľudí…

  2. natalia povedal:

    Nedávno sme na kreatívnom workshope navrhli ako jeden z problémov tému:Ako využiť mobilné zariadenia pri testovaní študentov,ak je všetko dostupné na jeden klik? Prekvapilo nás, že túto tému si na riešenie nikto nevybral.

  3. vševedomie povedal:

    Vševedomie, myslím si, ľudstvu nehrozí a už vôbec nie v roku 2020, takže pokojne rozmýšľajme najmä o tom, ako my učitelia dokážeme nové informácie triediť a spracovať, lebo nie nové generácie budú mať problém, ale my (teda vy/mne to už nehrozí 🙂 ) -takže ak chceme zachrániť, slovenské školstvo, treba preň vychovať flexibilných, tvorivých…a neviem ešte akých …. -ých učiteľov.

    • Autor povedal:

      Myslim, ze triedenie a spracovanie informacii je fajn plan, pridam este pouzivanie, resp. vyuzivanie v praxi 😉

      Ps: S tou vychovou ucitelov, akych si spominala, totalne suhlasim 🙂

      Pekny den

  4. Kacka povedal:

    Ja obcas necham deti pouzivat zosit, knihu, kalkulacku, tabulky a co len chcu, okrem spoluziakov, a veru to nedopada slavne ani s pristupom k informaciam. Niektore predmety proste su o rozmyslani….aj ked do nich natlacim miliony info, ulohou je v podstate naucit ich s nimi robit, a ich ulohou je urobit si prehlad, kde co najdu a ako to pouziju

  5. Zuzana Holubcová povedal:

    konečne budeme mať čas porozprávať sa 🙂

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *