Moji malí šušníci už vedia… a vy?

President, I choose you!“Zajtra nás čaká posledná etika. Porozmýšľajte, ktoré hry by ste sa chceli zahrať. Hoďte mi to na papier a odovzdajte do desiatej.”

Do desiatej neodovzdal nikto nič.

“Nikto mi nič neodovzdal, čiže ste sa rozhodli ponechať náplň hodiny na mňa,” skonštatoval som sucho a hneď som aj dodal, že si myslím, že bude najvhodnejšie, aby sme zajtrajšiu etiku strávili pokojným rozhovorom o živote. Bez hier, len tak, sediac v laviciach.”
Nastal rozruch a živá vrava: “Ale Dávid, to nie je fér! … My sme zabudli! … Ja som to nestihol… Ja som myslel…”

Napokon sa mi predsa len podarilo utíšiť ich rozohnené protesty. “Viete, dostali ste možnosť voľby a vy ste ju nevyužili. Prečo sa teraz sťažujete a nadávate? Ak by ste sa vyjadrili a vybrali si a ja by som nesplnil, čo som vám sľúbil, mali by ste plné právo byť nahnevaní. Ale teraz? Veď ste sa sami vzdali možnosti vybrať si.” Mlčali. Situácia sa im zjavne nepáčila, ale vedeli, že spravili chybu a nedokázali zareagovať.

“Už čoskoro sa budú na Slovensku konať voľby. Mnoho ľudí nepôjde voliť, no po voľbách sa budú správať presne tak, ako vy pred chvíľou. Budú vykrikovať a nadávať a budú nespokojní. Nepripadá vám to hlúpe?”

Mlčali.

“Až raz vyrastiete, nebuďte ako títo ľudia. Vyjadrite svoj názor. Je to vaše právo.” Odmlčal som sa.

“Toto sa vo voľbách nestáva, ale myslím, že my si to dovoliť môžeme. Prvé kolo našich triednych volieb vyhlasujem pre nízku volebnú účasť za neplatné. Od tejto chvíle až do jednej popoludní prebehne kolo druhé. Ak teda myslíte, že by ste chceli navrhnúť, čo s tou nešťastnou etikou, urobte tak v druhom kole. Ale upozorňujem vás, že ani teraz, ani nikdy v budúcnosti už takúto možnosť opravy mať nebudete.”

 

Napokon odvolili všetci (stihli to do dvoch minút :o)) a zajtra nás čaká: Hra na zvieratká, Hra na jablko, Izbový futbal, Pohni zadkom, Oblievačka, Roboti, Kreslenie po tvári…

 

V sobotu 15.3.2014 máme možnosť rozhodnúť o tom, kto bude prezidentom Slovenskej republiky. Moji malí šušníci už vedia, že ak nevyužijú možnosť voliť, nemajú nárok sťažovať sa a nadávať na výsledok… A čo vy?

Ilustračný obrázok: wikimedia.org

Autor: Dávid Králik

(Text bol pôvodne napísaný k parlamentným voľbám 2010 a uverejnený na http://davidkralik.blog.sme.sk/c/231690/Moje-decka-uz-vediaa-vy.html, no po malej dátumovej úprave v závere mám taký pocit, že je aktuálny i dnes… držím nám všetkým palce…)

Share
Tento obsah bol zaradený v Na poli tyká a označkovaný ako , . Zálohujte si trvalý odkaz.

9 odpovedí na Moji malí šušníci už vedia… a vy?

  1. Táranie. povedal:

    Téma vyučovacej hodiny etická výchova je vecou náhody?
    Žiaci určujú, čo bude témou vyučovacej hodiny?
    Vyučujúci prichádza na vyučovaciu hodinu nepripravený, nevie, čo bude jej témou a jej cieľom?

    Takto vyzerá teda slovenské školstvo? Bez prípravy, bez témy a bez cieľa? Tak to je iba tápanie v tme a jeho výsledok sa zákonite musel dostaviť. Prepadák!

    • Dávid Králik povedal:

      Nesuhlasim, tema bola vopred do posledneho detailu premyslena a priprava urobena. Cielom bolo vysvetlit deckam, preco je dolezite volit. Myslim, ze ciel bol splneny a decka pochopili.

      Tak nejako mam pocit, ze vacsi problem je aktualne citanie s porozumenim, nez etika 🙂

      pekny den

      • Táranie. povedal:

        Táraš.

        • Dávid Králik povedal:

          Konecne padny argument dokazujuci, ze ja taram a ty vravis pravdu! Dostal si ma, vzdavam sa 😉

          Have a nice Day(vid;)

          • Táranie. povedal:

            Ty si učiteľ etickej výchovy?
            Prečo vnucuješ svoj názor žiakom?
            Prečo sa miešaš do výchovy žiakov?
            A čo ak rodičia žiaka majú iný názor, než máš ty?

            Ja si neželám, aby mojim deťom vnucovali učitelia subjektívne názory! Učitelia (najmä muži) sú neúspešní ľudia, ktorí v živote nič nedokázali. A takí ovplyvňujú svojimi názormi deti! Však preto to v školstve tak vyzerá!

            Si ty vôbec učiteľ? Nevychovávaj, vzdelávaj. Výchovu prenechaj rodičom.

          • Dávid Králik povedal:

            Som ucitel a mam pre teba dobru spravu. Ak si NEZELAS, potom je riesenie jednoduche, nedavaj svoje dieta ku mne do skoly:) http://www.skolafelix.sk/ . Ti, co si zelaju, tak daju 🙂

            Mozem sa len opytat: Co sa ti nepaci na tej hodine a na cieli? Ved som neovplyvnoval decka, koho maju volit (dokonca som im ani nevravel, koho volim ja), len som sa ich snazil priviest k tomu, aby im volby neboli lahostajne a aby, az raz budu moct, VOLIT ISLI. Co je na tom zle?

            Pekny den

            Ps: Ak si najdes cas, potesim sa odpovedi na vyssie polozenu otazku a ked uz budes odpovedat, odpovies mi, prosim, aj na otazku v blogu: https://www.ini.sk/co-je-vlacik-a-koho-budem-volit/ . Podla IP adresy si to bol ty, kto nas s Tibim oznacil za obete medialnej masaze, no na otazku, koho volis ty, sme sa uz odpovede nedockali. Velka vdaka za obe tvoje odpovede.

  2. Tibor Repček povedal:

    Povedzme, že by som ako učiteľ ponechal výchovu iba na rodičov. Žiak je v škole v priemere od rána 08:00 do poobedia 15:00. Rodičia často chodia domov až okolo 17:00. (A to nespomínam rodičov, ktorí v rámci svojej práce cestujú.) Ako má rodič zvládnuť výchovu svojho dieťaťa sám, keď svoje dieťa vidí za deň v priemere asi tak 3 hodiny? Nemyslíte si, že by sme v tých školách predsa len mali aj vychovávať? 😉

    • Nevychovávať. povedal:

      Odpoviem zjednodušene:
      výchova v škole nie je o tom, že učiteľ, či skôr učiteľka vnucuje deťom svoje názory.
      Lebo:
      v škole sú dnes deti z rozmanitého sociálneho, náboženského, kultúrneho… prostredia, bežne sa líšia farbou pleti.
      v škole sú učiteľky a učitelia z rozmanitého sociálneho, náboženského, kultúrneho… prostredia. Pretože je každý učiteľ produktom prostredia, v ktorom žije, aj jeho “výchova” je tým poznačená.

      Iste poznáte učiteľky katolíčky, evanjeličky, pravoslávne, reformované, babtistky, jehovistky, moslimky, židovky, budhistky, hinduistky…. ale aj ateistky. Iste poznáte chudobné a aj veľmi bohaté učiteľky. Ale iste poznáte aj deti z katolíckych, evanjelických, pravoslávnych, babtistických, jehovistických, moslimských, židovských, budhistických, hinduistických …. ale aj ateistických rodín. Iste poznáte aj deti z veľmi chudobných a veľmi bohatých rodín.

      Učiteľky a učitelia mohli vychovávať deti za socializmu, keď bol daný vzor socialistického človeka. Dnes to tak nie je, neexistuje jeden správny názor, jeden univerzálny etalón (napr. darovanie krvi Cirkev svedkov Jehovových zakazuje, islamské bankovníctvo nepozná úrok, Židia dali Ježiša Krista ukrižovať, takže sú pre kresťanov vrahovia Spasiteľa….Stvoril svet Boh, Jahve, alebo svet existoval večne?, keď človek zomrie, je to definitívny koniec alebo sa reinkarnuje do…. živočícha, rastliny?). Preto učiteľky a učitelia nemôžu a ani nesmú vychovávať deti, lebo každá a každý z nich je indivíduum, ktoré sa nedokáže odosobniť. Výchovu treba prenechať rodičom. To je ich úloha v spoločnosti.

      (V cirkevných školách s homogénnym zložením čo sa náboženstva týka a vyhraneným náboženským zameraním a ideológiou je to iná vec.)

      • Tibor Repček povedal:

        Mňa sa decká (od prímy až po 20-ročných piatakov) na hodine bežne pýtajú na môj názor. Ak ho mám, tak im ho aj väčšinou poviem. Ale nikdy sa nesnažím vnucovať im ho. Naopak, vždy sa snažím, aby si vytvorili vlastný názor.

        Jedna vec je vzdelávanie, vďaka ktorému sa dozvedia fakty a na základe tých faktov si môžu vytvoriť svoj názor a iná vec je, keď im svoj názor povie niekto iný. V oboch prípadoch však na nich niekto vplýva, a to sa musia naučiť spracovať.

        Ak si napríklad prečítajú životopis nejakého fyzika, pretože ich zaujala teória, ktorú dokázal, spoznávajú nie len objektívne fakty, ale aj (niekedy) subjektívne podané informácie z jeho života. Čo ak žiak zistí, že sa ich obľúbený vedec k svojej manželke správal ako tyran? Ako to spracujú? Ako je možné takéto fakty podávať iba objektívne? Veď inak to správanie vnímali v jeho dobe a inak ho vnímame dnes…

        Bez výchovy by podľa mňa bola škola oveľa chudobnejšia, či už ide o štátnu, cirkevnú, alebo súkromnú školu.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *